Wij hebben deze week meegedaan aan no Impact week
De afgelopen week was No impact week. Mijn vrouw heeft ons aangemeld en we kregen per dag tips en opdrachten om zo duurzaam mogelijk te leven. Het ging er niet om dat je alles deed en dat alles lukte, maar vooral om bewustwording. Met een gezin met twee kleine kinderen blijkt het erg lastig om minder te wassen en de afwasmachine minder te laten draaien. Het onderdeel waar we wel in dachten te slagen, zo duurzaam mogelijk boodschappen doen, bleek moeilijker te zijn dan gedacht.
Het bleek moeilijk om duurzaam boodschappen te doen
Vooraf denk je dat je weinig duurzaam boodschappen doet vanwege de prijs, maar het blijkt ook aan het aanbod te liggen. Het is erg lastig in reguliere winkels en supermarkten voor alles wat je nodig hebt een duurzaam geproduceerd artikel te vinden (zelfs als je duurzaam in de breedste zin van het woord ziet).
Weinig duurzame artikelen door vraag of aanbod?
Dat in de winkel te weinig duurzaam geproduceerde producten te vinden zijn, ligt dat aan mij als consument (ik koop deze producten niet genoeg) of komt het door het aanbod (ze worden niet geproduceerd)? Het lijkt erop dat consument, producenten en de retail elkaar in een wurggreep houden.
Interessant artikel: vooroplopen in de agrarische revolutie
Met de ervaringen van de afgelopen week in gedachten stuitte ik op een interessant artikel van Strategy Consultants in Nieuwe Oogst van zaterdag 22 oktober. Hierin geven zij aan dat de Nederlandse foodsector ijzersterk is, maar op ramkoers licht met de samenleving die de sector als een probleem ziet (mooie koppeling met consument). De wereld vecht om voedsel, energie en water en dit probleem wordt alleen maar groter. Strategy Consultants roepen op om van Nederland een proeftuin te maken voor efficiënte en duurzame productie. Met onze kennis en technologie kunnen wij op dit gebied vooroplopen in de wereld.
Investeren in innovatie en internationalisering
Strategy Consultants roept Nederland op om te blijven investeren in innovatie en internationalisering. Lokale productie moet meer worden ingezet voor innovatie dan voor productie. De sector moet waarde creëren met innovatie en export van concepten (kennis en oplossingen) niet met fysieke producten (laten we beginnen met minder fysieke producten?) Multinationals en MKB moeten volgens Strategy Consultants de handen ineenslaan met innovatiefinanciering en ruimtelijk beleid (waarom niet met 3.0 samenwerkingsvormen?). Kort gezegd: gebruik en behoud de internationale voorsprong van Nederland
Wat moet er gebeuren?
Het artikel sluit aan bij onze ervaringen deze week. Meer duurzame producten in de winkel. Maar hoe?
* Meer vraag naar duurzame producten
Ik moet als consument meer duurzaam kopen. De voedselsector moet uiteraard geld opbrengen en zal sneller duurzaam gaan produceren als er een duurzame vraag is. De consument die tegen megastallen, antibioticagebrui, stankoverlast, etc zijn, moeten zich in de winkel daar ook naar gedragen.
* Op zoek blijven naar de ultieme duurzame voedselproductie
Is het mogelijk om volledig duurzaam voedsel te produceren als je de verschillende aspecten die de maatschappij vraagt bij elkaar brengt? Denk aan volksgezondheid, dierenwelzijn, behoud landschappelijke kwaliteiten, een schoon milieu en betrouwbaar gezond voedsel. En dan zo dat de boer ook geld verdient. Kunnen wij met onze kennis het ultieme landbouwbedrijf creëren? En vervolgens natuurlijk dit concept exporteren naar de rest van de wereld?
Bewustwording No Impact week
No impact week heeft haar doel bereikt: leren en bewustwording. Maar je leert vooral dat het zo makkelijk nog niet is. Duurzame producten vinden, wat is nu eigenlijk duurzaam en hoe werkt het hele systeem van productie tot consumptie? Het levert vooral veel nieuwe vragen op.
Maar het artikel van Strategy Consultant zet mij wel aan het denken over de bijdrage die ik kan leveren in de ontwikkelingen die nodig zijn om te komen tot een meer duurzame wereld.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten