Pagina's

zaterdag 14 maart 2015

Wisseling van de seizoenen

We zitten er midden in: de wisseling van de seizoenen. De winter stribbelt nog wat tegen, maar het is zeker: de lente komt er aan. Als mensen zich afvragen waarom een lange duurloop op zondag ochtend zo leuk is: deze zondag was het ultieme voorbeeld. Je zag, rook en voelde de lente. Het was nog wat fris maar je voelde de warmte van de lente komen.



Dat gevoel wilde ik graag vangen in een foto. In tijdschriften zie ik vaak foto's voorbij komen die het ultieme hardloopgevoel prachtig verbeelden. Dat is een kunst en die foto's zijn waarschijnlijk gemaakt door een fotograaf en niet door de hardloper zelf. Hierboven dan toch de foto van het plaatje dat ik tijdens de duurloop voor me zag, om een beetje mijn gevoel over te dragen

Dat de wisseling van de seizoenen niet altijd op het goede moment komt ervoer ik twee jaar geleden. Ik was in voorbereiding op de marathon van Rotterdam. De hele winter was het koud en er lag lang sneeuw. Ook in de laatste week voor de marathon vroor het nog. Toen kwam de dag van de marathon. Het werd de eerste lentedag (in ieder geval in mij herinnering). De dag begon fris, maar in de loop van de dag liep het kwik op tot 18 graden. Genieten voor iedereen, maar niet voor de marathonloper. De hele winter in de kou getraind en ineens een stuk warmer. 18 graden is normaal niet schokkend, maar je blijkt er aan te moeten wennen. Mijn lichaam bleek nog niet gewend aan de hogere temperatuur. Ik startte voorzichtig, maar dat bleek niet genoeg. De eindtijd viel met 4.12 wat tegen. Gelukkig maakte de finish op de Coolsingel veel goed!

Dit jaar ben ik weer op weg naar de marathon van Rotterdam en dat de lente nu iets eerder om de hoek komt kijken komt dus goed uit. Nu kan ik tijdens het trainen genieten van het weer en heeft mijn lichaam de tijd om aan iets hogere temperaturen te wennen. Mocht het weer goed weer zijn straks in Rotterdam dan heb ik daar hopelijk minder last van.

Morgen loop ik de halve marathon bij de Drunense Duinenloop. Er wordt geen lenteweer voorspeld, maar weer of geen weer, we gaan gewoon lekker lopen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten