Pagina's

woensdag 31 december 2014

Hardloopjaar 2014











De laatste dag van het jaar is aangebroken. Tijd om terug te kijken op mijn hardloopjaar 2014. Het gaat niet om de kwantiteit, maar vooral om het plezier en blessurevrij lopen, maar het is wel leuk om weer even naar de cijfers te kijken: ik heb dit jaar net geen 2.000 kilometer gelopen (dat is van Breda bijna naar Lissabon):




Het voorjaar: een marathon met een negative split


Het voorjaar stond het teken van de marathon voorbereiding. Met natuurlijk weer de Road to Rotterdam trainingslopen, waar ik weer pacer mocht zijn. Op weg naar de marathon van Antwerpen  heb ik dit jaar meer duurloop kilometers gemaakt. Lange duurlopen zijn leuk, maar het heeft ook een positief effect gehad: geen PR maar wel een negative split (tweede deel sneller dan eerste deel). Ik liep de marathon samen met Ron en Tjeerd. Ron liep met succes zijn eerste marathon uit. Voor Tjeerd eindigde de marathon helaas bij de 35 km met een blessure.
Het herstel na de marathon ging snel, dus de voorbereiding is goed geweest. Het belangrijkste is natuurlijk om met veel loopplezier uit de marathon te komen en lekker door te lopen!

De zomer: twee keer mijn PR op de halve marathon verbeterd


Na 4 marathons in 2 jaar gelopen te hebben besloot ik dat ik dit najaar geen marathon ging lopen. Maar het is toch leuk om een doel te hebben. Dus ging ik in het najaar voor de halve marathons Singelloop Breda en in Etten-Leur. In de aanloop natuurlijk zoals elk jaar de 10 van 't Aogje hier in Princenhage. Het doel was om te kijken of ik sneller kon op de halve marathon. Bij de 10 van 't Aogje bleek dat het met de snelheid goed zat. Net geen PR (wellicht iets wat conservatief gelopen) maar een mooie tijd. De Singelloop zou een test worden, om dan in Etten-Leur te pieken. De omstandigheden bleken echter perfect en loopmaatje Jacqueline en ik waren door een slalom door de drukte bij de start gelijk op stoom en liepen naar een prachtig PR.



 Dat PR was waar ik aan het begin voor het jaar voor getekend zou hebben. Maar ja dan moet Etten-Leur nog komen. De omstandigheden waren ook daar goed, dus dan ga je toch proberen of het nog een tandje sneller kan. En dat lukte! Mooi succes dus.

Het najaar: nagenieten en vooral lekker lopen
Na deze mooie halve marathons was gewoon doorlopen. Lekker meegelopen met de Bruggenloop, waarbij we als pacers van de Road tot Rotterdam een parkeerplaats voor de deur en een seminar kregen aangeboden.















Vervolgens nog het jaar afgesloten bij de Broekloop in Ulvenhout. Een mooi loopjaar. En nog mooier: ook het eerste jaar dat mijn oudste zoon bij Sprint loopt. Inmiddels mag ik ook met hem op pad naar trainingen en wedstrijden.

Op naar 2015!
Wat gaat volgend jaar brengen? Hopelijk in de eerste plaats veel loopplezier en blessurevrij blijven. Het belangrijkste is met plezier lopen en als je dan tijden kunt verbeteren is dat mooi meegenomen.

Komend jaar staat er weer een marathon op het programma (Rotterdam). Daarnaast ga ik met mijn loopmaatjes iets nieuws proberen: trailrunning. De gedachte: prachtige routes en het gaat niet om de tijd. En als je dan gaat beginnen gelijk maar een mooi doel: de Koning van Spanje trail. Ik zag dit jaar allemaal foto's voorbij komen van deze trail op twitter, dat zag er geweldig uit.
Dus mooie uitdagingen en we gaan voor weer een jaar genieten van het lopen met mijn geweldige loopmaatjes van AV Sprint de "Loopaholics"!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten